Dlaczego boję się dzwoniącego domofonu? Lęk domniemany w życiu codziennym.


Wczorajsza rozmowa telefoniczna zmusiła mnie do refleksji dotyczącej zagadnień związanych ze strachem oraz lękiem (nie mylmy jednego z drugim). Koleżanka zdziwiła się, kiedy w mieszkaniu zadzwonił domofon, przecież nikogo nie zapraszała. Niewątpliwie zakłóciło to rytm naszej rozmowy.
Jednak, jak na bohatera przystało, dzielnie podniosła tyłek z kanapy i poszła sprawdzić, jakie licho niesie do jej domu. Okazało się, że żadne, bo ktoś najzwyczajniej w świecie pomylił numery. 

Przez głowę przebiegła mi myśl… „Ile razy udawałaś, że nikogo nie ma w mieszkaniu, tylko po to, żeby nie podnosić domofonu, no ile!?” A przyznam bez bicia, że wiele.
Co z tym lękiem?
Jest nieprzyjemny, wiąże się z określonym stanem emocjonalnym, w którym przewidujemy nadejście pewnego rodzaju niebezpieczeństwa czy innych mało przyjemnych zjawisk. Lęk objawia się jako niepokój oraz poczucie zagrożenia. Od strachu różni się tym, że jest procesem niezwiązanym z bezpośrednio zaistniałym bólem czy zagrożeniem (imaginacja) – dotyczy sytuacji, które nie miały miejsca, ale mogą się wydarzyć. Strach natomiast to realna reakcja na zagrożenie tu i teraz. 
Lek dzielimy na: lęk odczuwalny oraz lęk domniemany. Lęk odczuwalny to oczekiwanie na przykre wydarzenie, które na pewno nas spotka. np. Chcemy złożyć w pracy wypowiedzenie i obawiamy się reakcji szefa. Idziemy usunąć ząb i jesteśmy przerażeni bólem, jaki to wywoła. Niekończąca się lista. Lęk domniemany to nieco odmienny stan, który powstaje na podstawie wyobrażeń, a nie rzeczywistego niebezpieczeństwa – wspomniana sytuacja z domofonem. Sam dzwonek domofonu wywołuje natomiast realny strach, kiedy już się wydarzy. Dlaczego? Nie wiem. Może obawiam się, że jakiś wariat wpadnie do mojego mieszkania? Nie potrafię racjonalnie tego wytłumaczyć.
Do somatycznych objawów lęku zaliczamy (co na pewno Was nie zaskoczy) pocenie się, drżenie, biegunkę, ból w klatce piersiowej, świąd, zawroty głowy…. i tak dalej. 
Lęk kontra napady paniki.
Zdarzyła Wam się sytuacja, w której nie potrafiliście zapanować nad swoim ciałem? Palpitacje serca duszności, zawroty głowy, zasłabnięcia? To prawdopodobnie był napad paniki. W skrócie napad paniki to krótkotrwały epizod lękowy o skrajnie wysokim nasileniu. Trwa od 2 do 10 minut, a następnie samoistnie ustępuje. Często taki napad jest spowodowany trudnymi do zdefiniowania dla nas przyczynami, może być to długotrwały stres lub… nasilony lęk przed egzaminem na prawo jady.
Życie to niekończące się pasmo strat, przerażenia, porażek, ale też ogromnej ilości pozytywnych rzeczy, jak miłość, przyjaźń, podróże czy piękne buty. Na tych drugich warto się skupić, choć nie jedną osobę może napawać to prawdziwym lękiem ;).
Dziadek mawiał, że strach ma wielkie oczy i warto stawić mu czoła. Zatem co zrobić, aby zminimalizować poczucie lęku oraz bezsilności? 
1. Spróbuj zlokalizować źródło lęku – zastanów się, jakie są jego przyczyny.
2. Przeanalizuj problem.
Stwórz plan likwidacji każdej z barier, tak aby umożliwić sobie zbliżenie się do celu i zminimalizowanie lęku. Zastanów się nad tym czy:
Czy niektóre problemy powodujące lęk można ominąć?
Czy problemy można przedefiniować tak, aby nie stanowiła już aż tak wielkiego wyzwania? (Czasem warto na nowo zdefiniować cele.)
Czy wykorzystałeś swoje zasoby, aby przezwyciężyć bariery, powodujące lęk?
Czy jest coś, co możesz w sobie rozwinąć, aby łatwiej było Ci pokonać lęk?

Po odpowiedzi na powyższe pytania możesz przystąpić do kroku trzeciego:

3. Kiedy znajdziesz problem, rozwiąż go – nie przyjmuj postawy pasywnej, spróbuj zmierzyć się z dzwoniącym domofonem.
__________________
*Wikipedia – Definicja lęku 
*Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka: Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s